Kazanç oluşabilmesi için su kaynaklarımızın (ürünler ve hizmetler bölümü) ve bir su değirmenimizin ( kazanç bölümü) olması gerektiğinden ürün, hizmet ve kazanç başlıklı yazımda bahsetmiştim. Bu ikisinden herhangi biri zayıfsa ya da yoksa kazanç oluşmamakta ya da tehlikeye girmektedir.
Peki ürün ya da hizmetleri nasıl sınıflandırabiliriz ?
Ürünler ve hizmetleri su kaynaklarına benzetmiştik. Biliyorsunuz, en yüksekte olan su kaynağının potansiyel enerjisi alttakine göre daha fazladır. Şimdi su kaynaklarımızın (ürün ve hizmetlerimizin) sınıflarına göre değişik potansiyellerde olduğunu belirterek devam ediyoruz.. Ürün & hizmetlerimizi 3 e ayırdık..
1) Standart ürünler & hizmetler:
Bir firmanın, belli bir zamandan beridir piyasaya sunduğu ve üzerinde uzmanlaştığı ürün ve hizmetlerdir. Firmanın belkemiğidir ve sürdürülebilirliği sağlar. Kazanç bakımından firmayı ayakta tutan kısım standart ürünler ve hizmetlerdir.
Örneklememize göre potansiyel enerjisi ise orta seviyededir.
2) Ara ürünler & hizmetler:
Firmanın, üzerine katma değer eklemediği, yalnızca ticaretini yaptığı, kalıcı olmayan ürünlerdir. Anlık kazançlar sağlar. Stabil değildir.
Örneklememize göre potansiyel enerjisi en alt seviyededir.
3) İnovatif ürünler & hizmetler:
Alanında yeni olan, katma değerli ürün & hizmetlerdir. Yeni olduklarından rakipler ve muadiller azdır. Firma için deyim yerindeyse "taze kan" dır. Piyasada tutunursa firma için standart ürün & hizmet kategorisine geçer ve sürdürülebilirliğe katkı sağlar.
Örneklememize göre potansiyel enerjisi en üst seviyededir.
Her ürün ya da hizmetin, tıpkı canlılar gibi, bir hayat eğrisi vardır. Ürün hayat eğrisi konusunun bilinmesi, yukarıda bahsettiğim "ürün & hizmetlerin potansiyel enerjisi" örneklemesinin daha iyi anlaşılabilmesini sağlayacaktır.
Bu konuya bir sonraki yazımda değineceğim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder